Inzichten & Uitzichten

Inzichten & Uitzichten

Wat zou jij doen als je morgen de loterij zou winnen?

EigenaarschapPosted by Moniek Berende Fri, July 10, 2015 09:15:07

Wat zou jij doen als je morgen de loterij wint?

Stel je zou morgen de loterij winnen. Wat zou je dan doen? Zou je meteen stoppen met je werk? Ga je eindelijk je droom najagen? Of blijf je doen wat je nu doet?
Stel nou dat je mensen allemaal, stuk voor stuk, een miljoen winnen? Wie blijft er dan voor je werken? Hoeveel mensen zijn dat?

Minder dan 30% van onze mensen blijven bij ons werken”. Dit was het antwoord van het grootste deel van de deelnemers tijdens een van mijn lezingen. Een schrikbarende uitkomst vind ik. De vraag is dan: Waarom werken de mensen bij je? Wat is hun motivatie om elke ochtend op het werk te verschijnen? Is dat omdat ze het moeten, of omdat ze het ECHT WILLEN?

Bedrijven waar gemotiveerde en betrokken mensen werken halen hoge resultaten. Volgens onderzoeksbedrijf Gallup hebben die bedrijven 27% minder ziekteverzuim, 18% hogere productiviteit en 18% meer aandeelhouderswaarde! We zien deze cijfers terug bij bedrijven in Nederland die inzetten op gemotiveerde en betrokken medewerkers. Denk aan Koekjesbakkerij Veldt uit Veenendaal, of CM Groep uit Breda. Dit laatste bedrijf heeft nauwelijks ziekteverzuim. Gemotiveerde mensen leveren dus meer op voor zichzelf en voor het bedrijf en ze kosten net zoveel als niet gemotiveerde mensen.

Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat er meer mensen de kar in tegengestelde richting trekken. Deze mensen zijn grofweg in drie groepen in te delen:

- de kartrekkers, mensen die actief betrokken zijn. Zij werken aan hun eigen ontwikkeling en zijn actief bezig om de doelen van het bedrijf te bereiken. Volgens Gallup is dat in NL 9% van de werkende bevolking;
- de mensen die in de kar zitten, die niet actief betrokken zijn. Diegene die op de automatische piloot werken. Dit is de ruime meerderheid, namelijk 80%.
- De mensen die achter de kar hangen en niet betrokken zijn. Dit is 11%.

Deze resultaten zijn uit een internationaal onderzoek. De grootste gemene deler, die ik in de praktijk terug zie, is dat een substantieel van de beroepsbevolking niet actief betrokken is. Hierin zit een enorm potentieel. Want als we met meer actief betrokkene zouden werken, zou dit ons aan alle kanten meer opleveren. In de eerste plaats voor de mensen zelf in meer geluk, lol en gezondheid en in de tweede plaats voor de organisaties. Ik zeg niet voor niets: De groei zit in je mensen!

WILLEN werkt! Als het zo duidelijk is, hoe kan het dan zijn dat het er dan toch zo beroerd voor staat?

Als mensen WILLEN zijn ze “bewogen" om iets te doen. Dan zijn ze intrinsiek gemotiveerd. Daarvoor is het van belang dat drie basisbehoeften ingevuld zijn:
- autonomie: kan ik mijn werk uitvoeren op mijn eigen manier, kan ik zelf beslissingen nemen?
- meesterschap: kan ik doen waar ik goed in ben, kan ik nog beter worden waar ik goed in ben?
- zingeving: heeft het nut wat ik doe, kan ik bijdragen aan iets dat groter is dan mijzelf?

Wij doen een hoop om intrinsieke motivatie tegen te werken. Als ik kijk naar de bedrijven die ik in de loop der jaren bezocht heb en waar ik zelf gewerkt heb zijn me de volgende dingen opgevallen:
- Autonomie om zeep helpen:
Door directief leiderschap, door instructies en voorschriften hoe het werk gedaan moet worden, door controle, regels en procedures, door weinig of geen ruimte om fouten te maken te geven, door niet in te gaan op ideeën, door initiatief in te dammen door lange besluitvorming, etc.
- Geen meesterschap ontwikkelen:
Door vooral te kijken naar wat nog NIET goed gaat en dat benoemen als verbeterpunten en mensen daarvoor op cursus te sturen. Vooral vasthouden aan functieprofielen en taakomschrijvingen en alles wat we nog meer kunnen en nuttig kan zijn voor de organisatie negeren.
- Zingeving vergeten:
Door geleefd te worden door de waan van de dag en vooral niet stil te staan en met elkaar te bespreken WAAROM we het ook al weer doen? Niet stilstaan bij de betekenis van het werk voor de wereld, de klanten en voor de mensen die er werken. Voorrang geven aan regels, procedures, operationele zaken boven op zaken als nadenken over de toekomst, een aantrekkelijke visie en missie en ieders rol daarin. Processen ophakken zodat niemand meer een beeld heeft van het geheel en zo ook niemand kan zien welke bijdrage hij of zij levert aan dit geheel.

Herken je hier iets in? Daar ben ik benieuwd naar. Het is eeuwig zonde als we met z’n allen zoveel tijd besteden aan iets waarvoor we niet volledig voor gemotiveerd zijn. Het zou toch mooi zijn als je met je organisatie kan groeien zonder extra kosten en mensen aan te nemen, maar door het verborgen potentieel aan te boren! De eerste stap is aan jou!

Maar hoe dan?
Hieronder een tip hoe je zou kunnen beginnen.

TIP: Hoe kan je een eerste stap zetten naar verbetering?
Ga met elkaar het gesprek aan over datgene waardoor je bewogen wordt. Je kan dit relateren aan werk, of eerst eens buiten het werk kijken. Bevraag elkaar wat je nu ècht belangrijk vindt. Begin dan met de vraag: Wat zou jij doen als je morgen de loterij zou winnen?

Ook weten hoe het anders kan? Hoe je het beste uit mensen en jezelf haalt? In het gratis e-book Succesvoller ondernemen: uw mensen maken het verschil” vind je inspiratie en praktische tips hoe te beginnen. Je kunt het boek via deze link aanvragen. Je ontvangt dan ook mijn twee wekelijkse nieuwsbrief met kennis, inspiratie en tips over het hoe je het beste uit mensen haalt.

Je kan uiteraard ook contact met me opnemen. Ik maak graag kennis met je om te kijken wat voor jou een eerste stap zou kunnen zijn.





  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.